Wysoka Kopa

Korona Gór Polski – Wysoka Kopa

WYSOKA KOPA (1126 m n.p.m.)
Góry Izerskie
N 50° 50.973′     E 015° 25.224′

Dojazd

mapagoryizerskie - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Wędrówkę na Wysoką Kopę rozpoczyna się najczęściej ze Szlarskiej Poręby (dojazd koleją lub autobusami) lub Świeradowa – Zdroju (dojazd autobusem).

Wysoka Kopa – szlaki na szczyt

• czerwony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa  Świeradów – Zdrój – Stóg Izerski – Polana Izerska – Wysoka Kopa (ok. 4 – 4, 30 h). Szlak czerwony przebiega przez Sine Skałki, trawersuje natomiast zbocza Wysokiej Kopy. Aby dojść na sam szczyt, należy przed nowym drewnianym szałasem skręcić w prawo w widoczną ścieżkę i dotrzeć na wierzchołek
  • czerwony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa  Szklarska Poręba – Wysoki Kamień – Zwalisko – Kopalnia „Stanisław” – Wysoka Kopa – Polana Izerska – Stóg Izerski – Świeradów-Zdrój (6,30 h).  Jeśli idziemy od strony Szklarskiej Poręby, za nowym szałasem skręcamy w lewo, by osiągnąć szczyt Wysokiej Kopy.
  • niebieski - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa czerwony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa  Szklarska Poręba Górna – Rozdroże pod Zwaliskiem – Wysoka Kopa. Wariant ze Szklarskiej Poręby Górnej. Dojście do Rozdroża pod Zwaliskiem niebieskim szlakiem, dalej szlakiem czerwonym jak w opisie wyżej.
  • zielony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa niebieski - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa czerwony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa  Jakuszyce – Rozdroże pod Cichą Równią – Szklarska Droga – Wysoka Kopa.  Z Jakuszyc szlak zielony prowadzi do Rozdroża pod Cichą Równią, stamtąd niebieskim szlakiem, tzw. „Szklarską Drogą” dochodzimy do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym, którym docieramy do drewnianego szałasu, a następnie na szczyt.

Noclegi

Inne szlaki w rejonie

• Hala Izerska – szlakiem niebieskim ze Świeradowa – Zdroju lub czerwonym z Jakuszyc przez Orle
  • Smrek – zielonym szlakiem z Czerniawy – Zdroju
  • Szlaki w Karkonoskim Parku Narodowym; ze Szklarskiej Poręby najpopularniejszy szlak na Halę Szrenicką i Szrenicę obok wodospadu Kamieńczyk

Atrakcje turystyczne

• Karkonoski Park Narodowy w Polsce i Czechach

Wysoka Kopa naszymi oczami

Trasa:
niebieski - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa   Schr. U Rumcajsa – Rozdroże pod Zwaliskiem – Zwalisko
czerwony - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa   Zwalisko – Kopalnia Kwarcu Stanisław – Wysoka Kopa      Powrót tą samą drogą

Kolejny dzień naszego pobytu w Szklarskiej Porębie postanawiamy przeznaczyć na wyjście na Wysoką Kopę, najwyższy szczyt Gór Izerskich i kolejny wierzchołek do Korony. Oczywiście o poprawie pogody nie ma co marzyć. Jednak na lekko, po uzupełnieniu kalorii pączkami, decydujemy się na wędrówkę w Góry Izerskie.

02 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Przeżytki z PRL-u?

Od schroniska „U Rumcajsa”, gdzie akurat nocujemy, mamy tylko chwilę na niebieski szlak prowadzący na Zwalisko. Droga, początkowo przetarta, po chwili okazuje się pełna śniegu. Decyduję się, wzorem małego ratraka, torować aż do Zwaliska.

03 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Biel nieskażona. Niestety, musimy sobie przetorować drogę

Niestety po wyjściu na grzbiet widoczność jest tak kiepska, że traci się nam szlak, a skałek też jakoś nie widać. Nie mówiąc już o kopalni Stanisław, która jest bardzo blisko.

07 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Skałki Zwaliska

08 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Ledwo widoczna kopalnia kwarcu Stanisław

09 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

O tej prze roku świeci jednak pustkami

Udaje nam się jednak nie zbłądzić i spod Zwaliska przechodzimy w pobliżu kamieniołomu aż do rozwidlenia szlaku czerwonego na Kopę. Nasz szlak, w przeciwieństwie do pobliskich szlaków na biegówki, jest zupełnie nieprzetarty.

04 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Wpadka symulowana

05 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Ale śniegu całkiem sporo. Szlak niemal na wysokości stóp

Bardzo szybko tracimy więc z oczu czerwony pasek. Wokół po prostu śnieżna pustynia z zasypanymi iglakami i kikutami drzew.

06 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Wreszcie jakieś urozmaicenie wiecznej bieli

Dzięki kompasowi udaje nam się w końcu wyjść na właściwą drogę i dotrzeć do nowego szałasu w pobliżu Wysokiej Kopy. Idziemy stąd na przełaj, do góry, licząc na wierzchołek. Podobno normalnie odchodzi stąd nieoznakowana ścieżka na szczyt. W tych warunkach szukanie szczytu jest zupełnie bez sensu, idziemy więc póki nie natrafiamy na wypłaszczenie, skąd nie ma już jak na górę iść.

10 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Narciarze biegowi z Jakuszyc

11 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Szałas przy Wielkiej Kopie

Zdobycie Wysokiej Kopy w tych warunkach puentujemy przedostatnim tłustoczwartkowym pączkiem, a potem, z małym postojem w szałasie, wracamy tą samą drogą.

12 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Na szczycie w Tłusty Czwartek

13 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Mniam, ale smaczny pączek!

Niestety, radość z faktu, że wrócimy już bez problemu, po przetartej naszymi rakietami ścieżce, okazuje się przedwczesna.

14 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Herbatka w szałasie

Gdy schodzimy z czerwonego szlaku i chcemy się udać w stronę kopalni, okazuje się, że ktoś przeszedł po naszych śladach. Bez rakiet, za to robiąc olbrzymie wyrwy po swych butach. Zamiast przetartej prostej ścieżki, mamy drogę pełną dziur, w które wpadają nasze rakiety. Raz o mało nie kończy się to skręceniem przeze mnie nogi, gdy wpadam w jedną z wyrw i ląduję na śniegu. Czasem wolimy torować nową drogę niż iść po takiej. Na szczęście nasz „szkodnik” nie schodził niebieskim szlakiem do Szklarskiej Poręby, tak więc ostatni fragment idzie nam się już zupełnie normalnie.

15 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Ograniczenie prędkości – zachowaj ostrożność!

16 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

Znów Zwalisko

17 - Korona Gór Polski - Wysoka Kopa

I kamieniołom Stanisław – tym razem w mniejszej mgle

Po powrocie, w ramach naszych wielkich zasług celem zdobycia kolejnego szczytu do KGP, fundujemy sobie domowy obiadek u pani Rumcajsowej (co za rozkosz po tygodniu zupek w proszku!).